Bergen op Zoom baan

De Bergen op Zoom baan toont het stationsgebied van Bergen op Zoom rond 1960.
Voor deze periode is gekozen, omdat toen het oude stationsgebouw nog bestond en de electrificering van het spoortraject rond Bergen op Zoom was gerealiseerd.
Het spoorgebied dat wordt uitgebeeld loopt vanaf de overweg aan de Bredasestraat aan de noordzijde tot en met het Kennedyviaduct aan de zuidzijde.
Aan de oostzijde wordt de grens bepaald door de Parallelweg en aan de noordzijde tot ongeveer halverwege de Stationsstraat.


Het oorspronkelijke sporenplan van de periode rond 1960 wijkt behoorlijk af van de huidige situatie. Op internet en in diverse archieven zijn toch nog behoorlijk wat (bouw)tekeningen en foto’s te vinden. Hieronder zie je de situatie van rond 1960.
Het sporenplan is vervolgens omgezet naar een baanplan in schaal h0 (1:87). Tevens is de mogelijkheid gecreëerd om rond te kunnen rijden.
De onderzijde vanaf de bochten links en rechts worden achter een wand geplaatst, zodat deze voor het publiek niet zichtbaar gaat zijn.
De baan wordt in zogenaamde modulevorm gebouwd. Elke gele rechthoek is een aparte modulebak.

(Klik op de plaatjes om deze vergroot weer te geven)


Gedurende de bouw worden hieronder de foto’s getoond van de bouw van de modulebaan.
Bouwverslagen en foto’s van de gebouwen, die op de modulebaan komen te staan, staan vermeld onder het menu Gebouwen.

(Klik op de foto’s hieronder om deze vergroot weer te geven)

Na het ontwerp met bijbehorende werktekeningen konden we starten met het produceren van een groot aantal modulebakken. Veel zaag-, lijm- en schroefwerk kwam er aan te pas.

De modules werden in de verf gezet om het hout te beschermen en zo is het minder gevoelig voor krimp en rek. Een koppelsysteem voor de bakken werd geïnstalleerd en het sporenplan werd uitgelegd. Grote hoeveelheden rails werden aangeschaft om zo alle modulebakken die hiervan te voorzien.

Voordat de rails gelegd kon worden zijn er twee lagen geluiddempende ondergrond aangebracht. Eerste laag is kurk, waarover een kunststof plaat is gelegd die normaal als ondervloer voor parket en laminaat wordt gebruikt.

De blauwe platen en het kurk werden zwart geschilderd en de rails wordt geplaatst. Ook werden direct de doorvoeren voor de bedrading geboord, de bedrading gesoldeerd, zodat de kabels later eenvoudig onder de modulebakken aangesloten kunnen worden op de door MSC BoZ ontwikkelde elektronica. Locaties voor de bovenleiding portalen werd direct bepaald, zodat we er zeker van zijn dat ze passen zoals op de tekeningen. Alle bovenleiding portalen zijn eigen ontwerp en fabrikaat.

De eerst gebouwen die gereed zijn komen langs het spoor. Alles voorlopig nog los, omdat de bedrading en elektronica nog onder de bakken aangesloten moet worden waarvoor de modules op zijn kant worden gezet.

Voor het aansluiten van de modules worden flinke hoeveelheden elektra draden verwerkt onder de baan. Ook de zelf ontwikkelde en gebouwde printplaten worden aangesloten. Alle modules worden met 5A vliegtuig connectoren verbonden die in zelf ontwikkelde en 3D geprinte houders worden gemonteerd. De bezetmelding wordt verbonden door 21 polige connectoren. Alles moet eerst per module en later gekoppeld worden getest, voordat er begonnen kan worden met het ballasten van de rails. De wissels worden bediend door servo’s die aangestuurd worden met zelf ontwikkelde elektronica. Het geheel wordt met I-Train aangestuurd.

De geteste modules die volledig storingsvrij zijn worden van ballast voorzien. We gebruiken hiervoor een mix van diversen kleuren zeer fijn ballastmateriaal van Polak. Voordat er gestart wordt met aanbrengen van het ballastmateriaal worden de railstaven van een roestkleur voorzien. Later wordt alles nog nabewerkt met pigment poeders. Er zijn nogal wat meters rails van ballast te voorzien dus hebben we een ballaststrooier ontworpen en 3D geprint. Deze zorgt voor de juiste hoeveelheid ballast op de rails en hoeft er weinig meer nabewerkt te worden. Als dit gereed is kan de verlijming aanvangen.

De eerste gebouwen worden op de exacte plaats neergezet, zodat we ook een start kunnen maken aan het uitwerken van het wegenplan, want ja er komen ook modelbouw auto’s rond te rijden die aangestuurd worden met I-Train.

Inmiddels is er ook begonnen met de scenery van de baan. De ballast wordt op kleur gebracht en gras en struikje verschijnen langs het spoor.

Een start is gemaakt met het plaatsen van de wegen. Goed is te zien dat er magneetband in de ondergrond is verwerkt. Straks moeten H0 auto’s rondrijden, eveneens aangestuurd via I-Train.